Communications

  • Nelson, C. et Cardoso,. W. (2025, août). Assessing Apple Siri’s Effectiveness in Automated L2 Pronunciation Testing, EuroCALL, Milan, Italie.
  • Payeras, J., Hameau, F., Amati, V. et Pérez, L.  (2025, mai). Competencias lingüísticas y afectivas de los hablantes de español como lengua de herencia, Diálogos Quebec-Ontario sobre la adquisición y el español, Montréal, Canada. 
  • Springer, S. et Kozlowska, M.  (2025, mai).  Working with stakeholders to move the needle on inclusive language assessment tasks.  New Directions LATAM, Ville de Mexico, Mexique
  • Payeras, J., Hameau, F., Amati, V. et Pérez, L. (2025, avril). Evaluación del español de herencia en estudiantes universitarios en Montreal, VII Congrès International SICELE, Lima, Pérou.
  • Nelson, C. et Johnson, C. (2025, avril). Leveraging dictation technology to assess pronunciation: Using Google Voice Typing and Microsoft Transcribe to score a pronunciation placement test. New Sounds. Toronto, Canada.
  • Johnson, C. et Nelson, C. (2025, avril). Ensuring test fairness: Exploring potential first language, gender and age bias in pronunciation tests scored using dictation technology. New Sounds. Toronto, Canada.
  • Kozlowska, M. et Springer, S. (2025, mars).  Towards inclusive assessment through multiple  stakeholder perspectives :  Challenges and opportunities in designing listening tasks. American Association for Applied Linguistics.  Denver, États-Unis.
  • Kozlowska, M. et Springer, S. (2024, août).  Collaborons pour l’inclusion significative au  niveau postsecondaire et universitaire.  Congrès Transformations des pratiques et nouvelles représentations du handicap.  Montréal, Canada.
  • Nelson, C. et  Johnson C. (2024, août). Examining fairness of automatic scoring systems in pronunciation proficiency tests: Exploring age, gender, and first language bias. European Computer Assisted Language Learning (EuroCALL). Trnava, Slovakia.
  • Nelson, C. et Johnson, C. (2024, juin). Exploring potential first language bias in pronunciation tests scored using automatic speech recognition. Association Canadienne de linguistique appliqué Association of Applied Linguistics (ACLA). Montréal, Canada.
  • Nelson, C. et  Johnson C. (2024, join). Pronunciation proficiency testing with automatic speech recognition (ASR): presence of gender and first language bias? European Association of Language Testing and Assessment (EALTA). Belfast, Irlande du Nord.
  • Kozlowska, M. et Springer, S.  (2024, mai). Processus de co-apprentissage, co-conception et co-décision pour l’inclusion significative au niveau postsecondaire et universitaire.  Congrès ACFAS, Ottawa, Canada.
  • Nelson, C. et Johnson, C. (2024, mai). Age and first language bias in automatic speech recognition: Ensuring test fairness. Computer Assisted Language Instruction Consortium (CALICO), Pittsburgh, États-Unis.
  • Nelson, C. et Johnson, C. (2024, avril). Using ASR in automatic scoring systems for pronunciation proficiency: Biases exhibited towards test takers’ age, gender, and first language? [Paper presentation]. Language Assessment Research Conference (LARC). Provo, États-Unis.
  • Nelson, C. et Cardoso, W. (2023, septembre). Reducing bias in language proficiency tests: Evaluating Microsoft Transcribe for pronunciation scoring. Latin-America Association of Systemic Functional Linguistics (ALSFAL), Campinas, Brésil.
  • Nelson, C. et Cardoso, W. (2023, août). Evaluating the effectiveness of Microsoft Transcribe for automating the assessment of pronunciation scoring. European Association for Computer Assisted Language Learning (EUROCALL), Reykjavik, Islande.
  • Johnson, C., Cardoso, W., Brannen, K., Zuercher, B. et Springer, S. (2023, mai).  Automatic scoring of pronunciation placement tests with Google Voice Typing.  New Directions LATAM, São Paolo, Brésil.  
  • Springer, S., Zuercher, B., Djamàa, S., Brannen, K. et Jackson, S.  (2023, mai).  Dichotomous no more: Integrating multiple sources in the development of speaking and pronunciation rubrics.   New Directions LATAM, São Paolo, Brésil.  
  • Payeras, J. et V. Amati (2023, avril). Creación, adaptación y logística de la prueba de español lengua extranjera: el caso de la UQAM. Congreso internacional – El español, lengua de integración, investigación y certificación – SICELE, Valparaíso, Chile. 
  • Johnson, C., Cardoso, W., Brannen, K., Zuercher, B., et Springer, S. (2022, août).  Using “off-the-shelf” speech recognition software to score pronunciation. European Association for Computer Assisted Language Learning (EUROCALL), Reykjavik, Islande (virtuel).    
  • Zuercher, B., Brannen, K., Jackson, S., & Springer, S.  (2022, mai).  Taking a holistic view of analytic pronunciation evaluation rubrics.  Conférence présentée au Congrès annuel de l’Association canadienne de linguistique appliquée (CAAL/ACLA), Ottawa, Canada (virtuel).  
  • Springer, S., Djamàa, S. et Jackson, S. (2022, avril).  The speaking rubric redesigned : Moving away from a dichotomous design.  Conférence présentée au 10e Rencontre sur l’enseignement des langues, Université du Québec à Montréal, École de langues. 
  • Springer, S. et Kozlowska, M. (2021, juillet). Expressing test performance (writing, speaking) in terms of the CEFR. Conférence présentée au Congrès ‘New Directions LATAM’, Bogota, Colombie (virtuel). 
  • Springer, S., Amati, V. et Zuercher, B. (2021, mai). Révision et actualisation de l’encadrement des évaluateurs du test d’anglais de l’UQAM : formation, certification, monitorat et contrôle de la qualité. Journée de la recherche, École de langues, UQAM. 
  • Springer, S. et Kozlowska, M. (2021, mai). La mise en relation du test de classement d’anglais et des niveaux communs de référence du CECRL. Journée de la recherche, École de langues, UQAM. 
  • Springer, S. et Kozlowska, M. (présentation par affiche acceptée, congrès 2020 de l’Acfas reporté). Instauration d’une concordance entre un test de compétence et de classement en anglais et le Cadre européen de référence pour les langues (CECRL)
  • Kozlowska, M. et S. Springer (2019) Language testing for placement and proficiency: Findings from a CEFR mapping study, ACLA-CAAL 2019, the Canadian Association of Applied Linguistics 2019 Conference, June 3-5, at University of British Columbia, Vancouver, BC.
  • Brannen, K. et Kozlowska, M. (2013). Content Validity in Assessment of Students with Disabilitie2e rencontre annuelle sur l’enseignement de la langue anglais (MELT), UQAM.
  • Brannen, K., Kozlowska, M., et Zuercher, B. (2012) Manuel a l’intention des professeurs d’etudiants en situation de handicap dans un cours de langue seconde. Colloque de l’Association quebecoise interuniversitaire des conseillers aux etudiants en situationde handicap [AQICESH], UQAM, Montreal.